Focus.

Topsporters hebben een duidelijk doel voor ogen en weten hoe zij dat het beste kunnen bereiken. Zij kennen hun eigen kracht en zwaktes. Ze bouwen een team van professionals om zich heen die hen helpt om de top te bereiken. Eén van de belangrijkste aspecten daarbij is focussen. Alles gericht en afgestemd op het te bereiken doel.

Net als topsporters heb je als ondernemer een doel voor ogen. Waar wil je naar toe? Wat wil je bereiken? De vraag is: hoe pak ik dat het beste aan? Waar ben ik goed in en waar minder? Ga ik trainen op techniek of werken aan spieropbouw? En heb ik wel de juiste tactiek? Of wordt het een combinatie van dit alles?

Het is dan ook essentieel om een helder doel voor ogen te hebben voor je onderneming en een concreet realisatieplan met duidelijke afgebakende stappen. Het doel en plan vormt de DNA van je onderneming. Alles gericht om jouw top te bereiken.

Je wordt voortdurend geconfronteerd met kansen, aanbiedingen, creatieve ideeën, nieuwe inzichten en lastige bedreigingen uit de wereld om je heen. Maar ook vanuit jezelf borrelen steeds weer allerlei fraaie ideeën en plannen naar boven. Voor je het weet ben je met veel zaken tegelijk bezig. Alles lijkt een kans, uit elke situatie het maximale halen, samenwerkingsverbanden aangaan. En dat alles naast de dagelijkse gang van zaken.

Je bent niet meer structureel bezig met het bereiken van je doel. In plaats van proactief ga je reactief opereren en dus ook reactief ondernemen. De omgeving is leidend geworden en niet meer jouw te bereiken doel.

De oplossing: focus aanbrengen! Het lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Wat is focussen eigenlijk? De meest gangbare omschrijvingen zijn: scherp stellen, je aandacht richten op waar je mee bezig bent en concentreren.

We geven je graag een aantal tips die je helpen bij het focussen op je doel:

  • Zorg dat je doel duidelijk en scherp afgebakend is. Waar wil je met je onderneming heen, wat wil je bereiken. Niet alleen als onderdeel van je ondernemingsplan, maar snel en eenvoudig communiceerbaar aan je omgeving. Het zit in je “Top of Mind”.
  • Neem tijd voor de kansen die je tegenkomt. Vraag je bewust af of deze concreet bijdraagt aan je doel, is het realistisch? Dwing jezelf tot reflectie en betrek als het even kan anderen daarbij.
  • Bij elke beslissing is de bijdrage aan je doel in beeld. Wat is die bijdrage dan concreet en wat is de impact voor andere activiteiten. Prioriteer op basis van interessant of essentieel.
  • Leer nee te zeggen tegen alles wat niet bijdraagt aan het doel of de weg daar naar toe verstoort.
  • Laat je niet afleiden door de mening van een ander of door nieuwe eigen ideeën, maar leiden door je plan om jouw top te bereiken. Het zit niet voor niets in je “Top of Mind”.

Succes bij het focussen!!!

Met ondernemende groet,
AccountantZ

Leon & Aron

Wintersport